Nordic Human Factors Guidelines / Den dimensionsgivende trafikant
Nordic Human Factors Guidelines / Den dimensionsgivende trafikant
For at kunne udforme gode vejmiljøer kræves, at vi har en god forståelse af, hvordan vi fungerer som trafikanter. Med udgangspunkt i opsamling af eksisterende viden om trafikanters fysiske og mentale formåen, formuleres nogle generelle principper for trafikanters adfærd. Disse grundlæggende egenskaber ved menneskelig adfærd er forankret i adfærdsvidenskabelig teori. At sammenfatte viden i mere generelle termer er et nødvendigt skridt i al videnudvikling og teoridannelse.
Den sammenfattede viden om trafikanternes fysiske og mentale formåen udgør sammen med de generelle principper for adfærd en praktisk anvendelig forklaringsmodel. Modellen er afprøvet i en række cases som værktøj til problemanalyse og løsning af konkrete trafikproblemer i praksis.
Modellens konklusioner danner grundlaget for "Den selvforklarende vej".
Arbejdet er udført af et nordisk forskerteam bestående af Lene Herrstedt (Civilingeniør, MSc., Ph.D., Trafitec, Danmark), Gabriel Helmers (Trafikpsykolog, Ph.D., konsulent/VTI, Sverige) og Fridulv Sagberg (Trafikpsykolog, seniorforsker, TOI, Norge). Projektet er udført for Nordisk Vejgeometrigruppe (oprettet 1983) under de fire nordiske vejdirektorater.
Projektet er dokumenteret i syv sammenfatningsnotater med tilhørende baggrundsnotater, notatet med forklaringsmodellen (dansk og engelsk udgave), tre power point præsentationer (fysiske formåen, mentale formåen og forklaringsmodel) med tilhørende kommentarnoter. Ni Cases med praktisk brug af modellen til løsning af konkrete trafikproblemer samt seks opsamlende artikler fra Trafik & Veje.
En samlet publikationsoversigt (med links) kan ses herunder:
Sammenfatningsnotater:
- Reaktionstid – Bremsereaktionstid og Beslutningsreaktionstid, feb. 2012
- Ganghastigheder, feb. 2012
- Øjenhøjde, læseafstand og læsetid for bilister, litteraturstudium, feb. 2012
- Sammenhengen mellom synsevne og alder, okt. 2006
- Oppmerksomhet og distraksjon, dec. 2011
- Trafikanters vurdering av fart og avstand, sept. 2006
- Oppfattelse av informasjon i trafikken, litteraturstudium, okt. 2008
- Nordic Human Factors Guideline – Förklaringsmodell för trafikantbeteendet, jan. 2014
- Nordic Human Factors Guideline – Explanatory model for road user behaviour, jan. 2014
Baggrundsnotater:
- Reaktionstid – Bremsereaktionstid og Beslutningsreaktionstid, feb. 2012
- Ganghastigheder, feb. 2012
- Øjenhøjde, læseafstand og læsetid for bilister, Baggrundsnotat, feb. 2012
- Sammenhengen mellom synsevne og alder, okt. 2006
- Oppmerksomhet og distraksjon, dec. 2011
- Trafikanters vurdering av fart og avstand, dec. 2011
Seminarer:
Undervisning:
- Trafikanters fysiske formåen – Powerpointserie
- Trafikanters fysiske formåen – Noter til Powerpointserien
- Trafikanters psykologiske forutsetninger – Powerpointserie
- Trafikanters psykologiske forutsetninger – Noter til Powerpointserien
- Förklaringsmodell Del 1 – Powerpointserie
- Förklaringsmodell Del 2 – Självförklarande vägen – Powerpointserie
- Förklaringsmodell – Noter til Powerpointserierne Del 1 og Del 2
Praktisk brug af Forklaringsmodel:
- DK Case nr. 1 – Rundkørsel i Bredsten – FINAL version
- DK Case nr. 2 – RK Kolding Vest – Final 20 juli 2014
- DK Case nr. 3 – Ringsted Øst MV rampekryds -Final
- Case studies, SE 1-3, 2012-08-01 Final
- Case Study – Exit rampe ved Gardemoen RV35 – LH
- Cases fra Tønsbergområdet
- Adfærdsundersøgelser i Rundkørsel i Bredsten- Sept. 2014
- Trafikantadfærd i rundkørsel Kolding Vest -Sept. 2014
- Supplerende adfærdsanalyse i rundkørsel Kolding Vest -Dec. 2015
Artikler I Trafik og Veje:
- Grundlaget for den selvforklarende vej – juni 2014
- Hvordan opstår spøgelsesbilisme? – juni 2014
- Ganghastighed med særlig fokus på ældre – juni 2010
- Reaktionstid - med fokus på ældre bilister – juni 2008
- Trafikanters Hastighedsadfærd – april 2003
- Påvirkning af bilisters adfærd gennem udformning af vejsystemet – maj 2003